Mamut

El mamut és la bèstia de foc del Ball de Diables de la Canonja. Representa l’animal prehistòric, símbol del poble de la Canonja per la troballa de restes d’aquest al jaciment arqueològic de la Boella.

El primer mamut de l’entitat el van fer un seguit de socis i sòcies, i consistia en un cap fet de fibra de vidre amb un pal de ferro, des del qual es feia ballar.

Més endavant es va incorporar el cos del mamut, fet de fusta i cobert amb un pelatge, simbolitzant el de l’animal.

L’any 2019, als pressupostos participatius de la Canonja, una de les idees guanyadores va ser la construcció d’una nova bèstia de foc, també la d’un mamut. Després de definir les necessitats i característiques que es volien per la nova bèstia, es va encarregar l’escultura a l’artista i escultora Dolors Sans, la qual conta amb una gran experiència en construcció de bèsties de foc.

El nou mamut va ser presentat el dia 6 d’agost de 2021 a la Canonja.

El nou mamut

El nou mamut de la Canonja és obra de l’escultora vilafranquina Dolors Sans i Osete, que conta amb més de 30 anys d’experiència i més de 250 bèsties creades, va acceptar l’encàrrec de dissenyar i construir un nou element de foc.

L’element pesa 45 quilos, i fa 3,05m d’alçada, 3,30m de llargada i 1,60m d’amplada. A més, té 9 punts de foc, distribuïts entre les potes, les defenses, les orelles i la cua.

El procés de construcció

El procés de disseny i construcció del nou mamut consta de 5 fases.

Fase 1

Disseny de la peça

L’inici del procés és una trobada entre l’artista i la colla. A partir de la idea proposada pel Ball de Diables, l’artista fa un esbós que es va modelant fins aconseguir el resultat desitjat.

Fase 2

Modelar

A partir del dibuix o esbós es modela una peça a mida real. Habitualment es construeix una peça amb fusta, arpillera i guix, i al damunt s’hi col·loca el fang per modelar. A més a més del fang, i segons el que demana cada peça, també s’hi utilitza espuma de poliuretà o la mateixa fibra de vidre.

Fase 3

Construcció en fibra de vidre

A partir de la figura modelada, es col·loca la fibra de vidre directament. S’utilizen les tipologies més actualitzades de fibra de vidre i de resina de polièster del mercat, adaptant la tipologia del material segons les necessitats de la peça.

Fase 4

Pintar

La figura de fibra de vidre es poleix i es prepara per la pintura. S’utilitzen tot tipus de pintures i de tècniques segons el que demana el disseny de la peça. Les pintures més habituals són: gelcoat (pintura de polièster), vernissos, esmalts, pintura metalizada i pintura acrílica. Pels suports de la pirotècnia s’utilitza pintura anticalòrica

Fase 5

Complements, vestuari i acabats

Es col·loquen els punts de foc, el sistema del portador i les faldilles i potes. El vestuari és també disseny de l’escultora i la confecció va a càrrec d’una modista.

Els vestits

Els i les portadores del nou mamut conten amb un vestit nou i personalitzat.

Aquest vestit està confeccionat per la Tomasa Redondo, de l’”Art de cosir”, i dissenyat i pintat per l’artista local Miki Pérez.

El vestit és de roba de sac, com el dels diables, i conté un pantaló i una casaca sense caputxa. El disseny del pantaló s’inspira en el pelatge del mamut imitant unes flames, aconseguint aquest doble significat. Pel que fa a la casaca, el disseny simula les coves prehistòriques, amb les pintures típiques de l’època.

El toc solemne

El nou mamut conta amb un toc solemne, el qual serveix per identificar-lo, és a dir, té la seva pròpia cançó.

El toc solemne està compost pel canongí Oriol Olivé Barberà i consta de dues parts. La primera és més lenta i solemne, mentre que la segona és més ràpida i animada.

El toc solemne s’interpreta en moments molt específics i especials, fent que no pugui ser escoltat a tot arreu o en tot moment. A més, conta amb un ball propi de la mateixa bèstia, acabant amb una encesa de foc per tota la seva estructura.